Sezonalitatea in publicitate

Nu-i nimic mai urat de zis despre o reclama decat ca e previzibila. Daca dispare surpriza, “aha”-ul, atunci sunt 30 de secunde pierdute. Cu toate astea, subiectele de care se leaga campaniile pe care le vedem se repeta cu o periodicitate ametitoare.

Poate de sarbatori ati fost prea ocupati cu cozonacii si n-ati mai avut timp de reclame. Va zic eu, n-ati pierdut mare lucru. Aceleasi spoturi cu medicamente pentru digestie, pentru raceala, cu “fa-ti cadou aparatul cutare”, “de sarbatori, sa fim mai buni”, zeci de mosi care pacalesc vigilenta cainilor de paza, saniute si zapada cum nici n-am pomenit in realitate anul asta. Nu mai zic de superofertele hypermarketurilor: azi si doar azi ai bomboane de pom la 5 lei. Pai cum cu ce bani? E prime time-ul creditelor de nevoi personale.

La randul lor, companiile de telefonie mobila incep sa ne bombardeze cu mesaje emotionale din categoria “de sarbatori, fii mai aproape de cei dragi”. Si pentru ca e sezonul petrecerilor, riscati sa dati peste reclame la alcool in fiecare pauza publicitara.

Tot iarna apar si campaniile sociale. Nici nu mai stii la ce numar sa dai sms cu 2 euro, in ce cont sa virezi bani si caror copii sau catei bolnavi sa le dai share pe wall, cu sentimentul ca gestul tau conteaza. De fapt, oricine se respecta face ceva de Craciun si Revelion, fie ca e o fapta buna, fie ca e o mini campanie. Dragut e, insa, faptul ca agentiile lucreaza la campaniile de Craciun, calendarele si agendele pentru anul nou cu cateva luni inainte, cand afara e inca vreme de maneca scurta. ­čÖé

Ianuarie, luna reducerilor

In ianuarie incep sa se destrabaleze toti cu reduceri. “Nu rata super oferta”, “aboneaza-te si primesti ceva cadou”, “profita acum de reducere”. Tot in ianuarie incepe sesiunea si revin reclamele la Memoplus, cu studentii lenesi care lasa totul pe ultima suta de metri. Pe vremea mea, ne “tratam” cu lucruri serioase in sesiune, nu cu suplimente nutritive.

Abia ne venim in fire dupa tot amalgamul asta de pastile si suplimente, ca se apropie Valentine’s Day. Si stiti ce nebunie incepe atunci. Totul e roz, cu floricele, toti ne vand surprize, dragoste, promisiunea noptilor lungi de amor cu parteneri care ne gasesc irezistibili. “Castiga o excursie la Paris”, “nu uita sa cumperi o sticla de sampanie, un ursulet, un buchet de flori, un chilotel decupat, ceva, orice”. Parfumuri, vopsea de par si bomboane de ciocolata din doua in doua spoturi. Partea buna e ca 14 februarie e doar o zi. Partea proasta e ca urmeaza imediat 1 si 8 martie.

Am ingropat in amintire tristul moment cand in contiinta mea s-a produs declicul si cuvantul “rasfat” a inceput sa-mi provoace stari de voma. Tind sa cred ca s-a produs intr-o zi de inceput de martie, totusi.

Tot in perioada asta incep si dietele, asa ca iaurturile si margarinele care iubesc inimile fara colesterol isi fac de cap in mijlocul filmelor noastre preferate.

O vara cu bere si deodorant va dorim

Plecati sau nu in vacanta, n-aveti cum sa scapati de reclamele la bere, la antiperspirant sau la inghetata. Si nu numai la TV, dar si pe plaja, unde se muta promotiile din magazine.

La fel e si cu bauturile racoritoare, cu gumele de mestecat care ingheata un oras intreg. In plus, in ultimii ani au aparut si reclame turistice: viziteaza Romania, Egiptul, plajele din Turcia sau din Bulgaria.

In rest, cam plictiseala vara, ca oamenii cu bani de cumparaturi sunt in concediu: detergenti, parfumuri, banci, cafea, dulciuri, mancare de pisici.

Toamna se numara gadgeturile

Toamna sunt multe reduceri la telefoane si gadgeturi. Ce-i drept, cantareste mult si un black friday, dar pana anul asa nu a fost galagia asa de mare.

La fel, o reclama pe care cred ca am vazut-o in fiecare an este cea cu ghiozdanul plin de rechizite, numai bun de cumparat si luat la scoala.

Tot toamna (de multe ori si priamavara si vara), se intampla sa fie inundatii, furtuni, secete. Pentru asta, companiile si ONG-urile au un nas fin. In doi timpi si trei miscari scot de la naftalina un mesaj numai bun de pus pe wall ca sa stranga ajutoare pentru sinistrati.

Ah, si mai sunt evenimentele deosebite cu impact crescut, in care putem incadra moartea unor persoane celebre, miscari sociale, politice etc.

Partea plina

Partea cea mai buna legata de sezonalitatea asta este ca provoaca agentiile sa vina cu idei noi pe teme apropiate, aparent epuizate; idei scoase din colturi ale mintii din care credeau ca nu mai poate iesi nimic bun. Insa, asa cum imi place mie sa cred, cele mai bune idei sunt rareori primele. Mai valoroase sunt alea pe care le cauti cand simti ca bati pasul pe loc si te apuci sa tai de pe lista primele propuneri, adica pe cele facile si…previzibile. Atunci n-ai de ales si vii ori cu ceva genial si nou, ori poti la fel de bine sa pastrezi banii si sa redifuzezi reclama de anul trecut (cum se mai practica).

In orice caz, e imbucurator sa constati ca e loc si de idei originale, printre atatea teme obligatorii.

PS: Din categoria ideilor bune pe teme previzibile, vreau sa mentionez spotul Boromir cu troll-ul din trupa de colindatori si spotul pentru margarina Unirea.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *