Noul Plafar – eco trendy si cam scump la buzunar

Era o vreme cand o vizita la Plafar se incheia cu o punga plina de ceaiuri, tincturi si siropuri. Daca aveai noroc, te mai si imprieteneai cu vanzatoarea, care impartasea cu tine reteta ei secreta de masca de par cu galbenus si mirodenii. De ceva vreme, insa, Plafar a trecut printr-un rebranding care a cam sters imaginea aia de brand vechi, autentic, si a inlocuit-o cu a unui magazin trendy si exclusivist.

Primul lucru pe care l-am observat au fost serviciile extinse. Plafar-ul din Dorobanti, de exemplu, are o mica terasa cu scaune colorate, unde poti sa stai la un fresh sanatos. Foarte dragut si foarte potrivit brandului. Insa de fiecare data cand am trecut pe acolo nu era absolut nimeni la mese, desi la terasele din stanga si din dreapta era plin. Un motiv ar putea fi preturile, care s-au ajustat si ele la nivelul de Dorobanti. In plus, suna altfel “hai la un suc la Plafar” decat “hai la un suc la Belle Epoque”.

Magazinele naturiste de tip Plafar sunt un fel de sinonime pentru preturi mici si produse sanatoase. Numele brandului a devenit un termen generic care reuneste in perceptia consumatorilor toate magazinele de produse naturiste si homeopate. Nu-i o noutate faptul ca produsele de genul asta au fost mereu un inlocuitor al medicamentelor (fie pentru ca oamenii nu au bani sa le ia, fie pentru ca nu le tolereaza) sau o solutie pentru doamnele care ar da mai degraba banii pe o crema cu laptisor de matca decat pe un BB Cream cu extract de cochilie de melc colorat din Noua Guinee. Insa am facut o comparatie intre Plafar si o farmacie obisnuita, dintr-un lant destul de scump, iar o crema pe care o folosesc eu e cu 30% mai scumpa la Plafar decat la farmacia de unde mi-o cumpar de obicei.

Rafturile sunt pline de produse bio si organice, multe dintre ele de import si cu preturi pe masura. Oferta e bogata: gasesti de la ceaiuri de toate felurile, paste integrale bio de import, uleiuri bio, siropuri, pana la lumanari parfumate. N-am nimic impotriva lor, din contra. Dar multe dintre preturile pe care le-am vazut acolo sunt mai mari decat in alte parti (ma refer la magazine online de produse bio sau la magazine artizanale). Si tot din experienta va spun ca oamenii care cumpara bio si organic au deja o retea de magazine si furnizori. Daca intra cineva nou pe piata asta si vrea sa supravietuiasca, fie vine mai ieftin, fie vinde ceva ce altii nu aduc. Iar pentru o ciudata ca mine, careia ii place gustul de ceai de musetel amestecat cu galbenele, e o tragedie sa vad ca niste ierburi devin produse exclusiviste.

O sa spuneti ca Plafar era un brand prafuit, comunist, care avea nevoie de un facelift. Asa o fi. Dar mie mi se parea una dintre putinele mosteniri valoroase. Partea buna este ca tara este inca impanzita de mici magazinase “de tip Plafar”. Iar noile magazine Plafar merita sa fie urmarite in continuare, dar mi-e teama ca nu vor face altceva decat sa ingroase randurile buticurilor eco trendy si glossy in care nici nu intri, pentru ca iti dai seama de afara ca o sa te coste mai mult decat merita.

Voi ce credeti? Ati intrat vreodata intr-un Plafar post-rebranding?

Foto

2 thoughts to “Noul Plafar – eco trendy si cam scump la buzunar”

  1. Pai stai, ca nu-i chiar asa. In primul rand sa ne luam dupa DEX:

    PLAFÁR, plafare, s. n. Magazin în care se vând plante farmaceutice. – Pla[nte] + far[maceutice].

    In comunism plafarul nu era un brand, ci o companie care producea niste produse naturiste. Magazinele de desfacere au ramas si dupa 1989 cu numele de Plafar, iar pana prin anii 2000 tin minte ca pe firmele tuturor magazinelor de acest fel scria “Plafar”. Ai mei au avut un astfel de magazin la sfarsitul anilor ’90, cand abia incepusera sa se deschida.

    Ulterior s-a inregistrat marca Plafar de catre SN Plafar SA. Recent cei de la Centrofarm (adica noii proprietari, ca si asta era de stat si s-a privatizat) au vazut oportunitatea si au achizitionat licenta de retail pentru brand.

    Magazinele Plafar deschise de Centrofarm sunt mult mai putine decat cele din reteaua SN Plafar SA si sunt adresate unui public mai instarit.

    Oricum, au aparut o gramada de alte magazine naturiste, deci nu e obligatoriu sa-ti iei musetel si galbenele de la Plafarul Centrofarmist.

    Lectura suplimentara:
    http://snplafar.ro/corporate/plafar.php

    http://www.hotcity.ro/social/rubrica/produse-romanesti/in-culisele-brandului-plafar

    1. Plafar e substantiv comun asa cum si adidas e substantiv comun. Sau xerox. Nu stiu tot istoricul, dar ma refeream la reteaua de magazine Plafar rebranduite de Centrofarm. Celelalte sunt inca la locul lor. Si nu ma plangeam de preturi, ca musetel gasesti pe toate drumurile (la propriu 🙂 ), dar am vrut sa vad ce-au avut de pierdut si ce-au avut de castigat dupa rebrandingul asta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *