Ghid de supraviețuire: Cum să faci față îmbuibării de Sărbători

 

Sau, mai exact, cum să treci de Sărbători fără kilograme în plus și fără să o dai în vreo eating disorder.

 

Cu cât numărăm mai puține zile până la Crăciun, cu atât crește zarva anticipativă. Deși ne e ușor să ne facem planuri despre cum și cu cine o să ne ocupăm timpul, uităm ca în mini concediu, oricât de scurt ar fi el anul ăsta, să ne rezervăm timp de consumat în mod egoist. Noi cu noi înșine, cu planurile noastre, lecțiile noastre, obiectivele, bilanțul bucuriilor și turbulențelor fiecăruia etc.

Nu crezi că măcar lucrurile care sunt în controlul nostru, cum ar fi ce, cât și cum vom mânca, merită o planificare mai atentă?

Crăciunul e cam despre același lucru mai peste tot în lumea civilizată – mâncare multă, băutură la fel de multă și a doua zi de la capăt. Ca să nu te întorci din vacanță cu câteva kilograme în plus, cu tone de regrete, organismul dat peste cap sau, doamne fere, vreo problemă alimentară, am să-ți povestesc strategia mea de supraviețuire pentru Sărbători.

Nu de alta, dar știu din proprie experiență cum în câteva zile poți strica ce-ai obținut în câteva luni și cât de greu e să o iei de la zero.

 

Așadar, iată planul meu de atac:

1. Stabilește-ți un obiectiv realist. Să nu guști din absolut nimic de pe masa de Crăciun nu e realist. Să slăbești de Sărbători, la fel. Mai realist e să guști doar un pic din ce îți place cel mai mult și de preferință dimineața, ca să apuci să și arzi caloriile alea.

Dacă îți face cu ochiul un cornuleț cu gem, amână-l pe dimineață. Legat de kilograme, în loc să slăbești propune-ți să nu te îngrași. E un target mai realist și nu atât de greu de obținut, mai ales dacă anul ăsta vei fi liber doar în zilele de luni date de stat și vei avea vacanța mai scurtă.

2. Nu te duce în vizită pe stomacul gol. Nu știu alții cum sunt, dar pentru mine foamea e cel mai mare inamic. Dacă îmi e foame nu sunt în stare să refuz nimic de mâncare. Totuși, cele mai multe invitații în vizite de sărbători se termină cu “Să nu mănânci nimic înainte!”

Intuitiv, am dezvoltat un sistem – mese mai mici și dese, iar dacă știu că merg în vizită, mănânc acasă ceva ce știu că îmi priește, ca să nu vandalizez oala cu sarmale a gazdei. Și pentru că trebuie să mănânci ceva, altfel se supără gospodina, lasă loc pentru o mică gustare sau un fel principal fără prea multă slană, făină sau prăjeală (vezi punctul 4).

3. Pregătește-ți un speech. Știi deja cum va suna șantajul emoțional al gospodinelor care își exprimă iubirea prin caltaboși. Dacă trebuie, inventează o intoleranță, o alergie, ți s-a aplecat ieri de la alcool, ai o boală incurabilă care se vindecă doar cu salată etc. Poți să fii creativ și e ok să minți.

Dacă crezi că interlocutorii suportă adevărul, învață să spui nu. Zi-le pur și simplu că ai obiective mai mărețe decât o porție în plus de mâncare.

4. Fii selectiv cu mâncarea. Până la urmă, pe masa de Sărbători mai găsești și altceva în afară de bombe calorice cu maioneză și tot felul de creme. Dacă mergi la rude apropiate, transmite-le un wishlist culinar – friptură, salată, murături, poate și un desert mai light (fără zahăr, fără făină albă, tu știi mai bine ce-ți priește). Lovește-i cu propria armă – spune-le că dacă te iubesc cu adevărat, o să-ți facă ție special exact ce poftești.

Orice ar fi, ia cu salată. Printre atâtea feluri cu carne, grele, ai nevoie de legume pentru echilibru de nutrienți și sațietate.

5. Fă-ți o listă de motive pentru care faci efortul ăsta. Ce e mai important decât cozonacul ăla cald? Ar putea fi așa – să fii în formă pentru o alergare importantă, să eviți oboseala dată de prea multă mâncare, prea mult zahăr, care durează câteva zile, să nu-ți fie greu când te întorci la sală, să nu te simți umflat, să nu o iei de la zero cu obiectivul pentru care ai muncit câteva luni etc.

Amintește-ți motivele astea cât mai des, scrie-le pe ceva și ține-le la îndemână să le recitești sub fața de masă în situațiile de maximă urgență.

6. Amintește-ți că ziua de Crăciun e doar o singură zi. Se sărbătorește o dată, nu înseamnă să stăm la masă trei zile și trei nopți, ca-n basme.
Dacă ai mai mult timp liber, umple-ți-l cu activități. Dacă n-ai nimic de făcut și vei sta în casă sau vei merge în vizite după vizite, tentația va fi mare. De câte ori n-am mâncat de plictiseală?! Acum câțiva ani, de Crăciun, am mâncat o cutie întreagă de bomboane de ciocolată doar pentru că îmi era foarte lene și n-aveam nimic mai bun de făcut.

Poate n-ai să ai chef de sală, așa că planifică-ți niște excursii, niște ski, câteva alergări, niște bătăi cu bulgări și zahărul din vin fiert se va arde mai ușor.

7. Evită situațiile dificile. Cum ar fi o petrecere acasă la prietenii tăi care nu mănâncă altceva decât popcorn și chipsuri. Mai bine vă vedeți la masă în oraș dacă știi că îți va fi greu să reziști snacks-urilor.

8. Nu te judeca prea aspru pentru micile scăpări. Ar fi păcat să strici un moment festiv cu sentimente de vinovăție. Acordă-ți mai multă înțelegere, toleranță, și nu te chinui să te gândești cât ar trebui să alergi ca să arzi o bucată de plăcintă.

Tot ce poți face e să îți amintești lucrurile de la punctul 5 și, după ce ți-ai făcut pofta, să revii cât mai repede la ce ți-ai propus, nu să continui să mănânci cu scuza că oricum ți-ai stricat meniul. Ăsta e jocul în fiecare an și, dacă ne disciplinăm, o să-l jucăm din ce în ce mai bine.

Cheers și Merry Christmas!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *