Mi se intampla de vreo doi ani incoace sa vad reclame geniale si sa observ ca au fost facute de agentii din Brazilia, Argentina, Chile sau alte state sud-americane. Dar cand am vazut campania pentru Norte, am inceput sa-mi pun intrebari serioase.
In publicitate, sud-americanii gandesc liber, cu pasiune. Pleaca de la insight-uri cat se poate de evidente pentru a ajunge la idei din categoria “ah, de m-as fi gandit eu la asta”.
Cum reusesc? Am avut mai multe ipoteze:
- Piata de publicitate din America de Sud se afla intr-o crestere continua de cativa ani, depasind de peste trei ori rata de crestere a PIB-ului.
- Au vreo scoala de publicitate geniala care produce idei pe banda rulanta?
- Prezenta celor mai mari agentii din lume (DDB, Draftfcb, Ogilvy, Saatchi&Saatchi) a ridicat standardele.
- Creatiile lor au acelasi ritm cu stilul lor de viata – intim, proaspat, amuzat si amuzant.
Banuiam ca e o combinatie, asa ca l-am rugat pe Claudiu Dobrita, creative director Draftfcb Romania, sa ma lumineze.
CD: well, sudamericanii sunt printre cei mai creativi baieti de pe planeta. pentru ca-i doare in cur de tot. pentru ca traiesc
CD: legatura e simpla. traiesti – ai experiente – esti creativ
CA: sunt mai putin stresati de rigorile pe care si le impun europenii?
CD: uita-te la stilul lor de viata. n-au nicio problema. de aici, evident, deschidere
CD: au niste super scoli de arta si niste super artisti, de la muzica la poezie si evident arte vizuale. ilustratia e pentru ei cum sunt calusarii pentru noi. Oamenii astia deseneaza de pe vremea aztecilor si inca nu ne-am prins ce e cu semnele de la Nazca.
CA: i see. deci se datoreaza faptului ca experimenteaza f mult
CD: asa ca, una peste alta, da, tine de ei
CD: iar marile agentii sunt acolo pentru ca zona e interesanta, cu multa populatie si apetit pentru comunicare, socializare. au feeling
CA: plus ca multe dintre tarile alea sunt sarace
CD: sarace, dar talentate
CA: au un trecut zbuciumat, revolutionar. Au povesti
CD: pai trecutul ala ii caracterizeaza si acum. Exact. Au un etos misto, o mistica like no other. ca si rusii, doar ca rusii sunt artisti fara sa fie si publicitari misto pentru ca n-au fost atinsi de cultura pop.
Iata si cateva exemple de idei, campanii si executii care mi-au placut.
Brazilia:
Chile:
Argentina:
Columbia:
Ciao. Am dat intamplator de blogul tau, care trebuie neaparat sa iti spun ca imi place foarte mult. Felicitari!!!
In legatura cu articolul tau, vreau sa iti spun cateva lucruri din experienta personala. Prietenul meu este din America centrala si vizitand si eu acel minunat colt de lume, am ajuns la aceasi concluzie ca si Claudiu Dobrita (pe care nu il cunosc, dar il aprob). Este de-a dreptul fascinant cat de talentati sunt acesti oameni 🙂 chiar greu de explicat pana la urma, daca nu le calci meleagurile. . . Well, ar fi multe de povestit, poate si cu alta ocazie, am sa mai revin la tine pe blog ca m-am simtit bine – cred ca asta e cel mai important! Iti doresc numai bine (“multe succesuri” cum zicea parca cineva faimos din tara:))) si keep up the good work! (nu stiu cum sa o traduc pe asta in romaneste, mereu am crezut ca suna mai bine in engleza) 🙂 Cheers, Cris