Cele mai bune carti de publicitate

In facultate, Tudor Fulea, aka profu’ de BTL, ne-a adresat intamplator o intrebare: “Apropo, voi ce carti de publicitate ati citit pana acum?”. Liniste. Parca o musca incerca sa articuleze un titlu, dar nu-i iesea. Concluzia discutiei care a urmat a fost ca, intr-un domeniu care te pasioneaza, fiecare carte citita e o bucatica de experienta. Chiar daca dintr-o carte ramai doar cu o poveste, ea are puterea sa iti schimbe convingerile, sa iti dea idei si sa te invete sa descoperi.

Nu o sa ma convinga nimeni vreodata ca un milion de carti pot inlocui experienta practica, indiferent daca vorbim de carti de bucate sau despre parasutism. Dar eu n-as fi descoperit niciodata cat de misto e marketingul direct, de exemplu, si cat de bine se pot aplica principiile lui intr-o gramada de domenii daca nu as fi citit cartea lui Drayton Bird sau nu l-as fi auzit pe Tudor Fulea dand exemple de campanii faine de la inceputul carierei lui, cand lumea inca trimitea taloane prin posta 🙂

Am intrebat in stanga si in dreapta si i-am rugat pe colegii de la Next si pe alti cunoscuti care lucreaza in comunicare si marketing sa ma ajute sa fac o lista de carti. I-am rugat sa-mi spuna cartea lor preferata de creatie, comunicare sau marketing, aia care le-a luminat ideile si i-a invatat cateva trucuri esentiale. Cartea pe care ar recomanda-o oricarei persoane din domeniul asta.

Iata ce a iesit:

  •  Marketing direct pe intelesul tuturor, Drayton Bird – una dintre cartile mele de marketing preferate, recomandata si de alte doua persoane;
  • Hey Whipple, Squeeze This: A Guide to Creating Great Advertising, Luke Sullivan – de departe cea mai recomandata carte de creatie, laudata si apreciata si probabil urmatoarea pe care o voi incepe;
  • Ogilvy on Advertising, David Ogilvy – asta m-a tinut in priza si o recomand calduros. N-am reusit sa o las din mana prima data si am recitit-o dupa cateva luni;
  • Sfarsitul advertisingului asa cum il stim, Armin Brott & Sergio Zyman – o carte despre rezultatele publicitatii si schimbarea perspectivei;
  • The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference, Malcolm Gladwel – despre word of mouth, care se raspandeste “ca o epidemie”;
  • Adland: A Global History of Advertising, Mark Tungate – etapele si curentele prin care a trecut publlicitatea de-a lungul timpului;
  • Lateral Thinking – Creativity Step by Step – inca o carte despre dezvoltarea creativiitatii;
  • Marketing Management, Phillip Kotler – O carte care te invata marketing pas cu pas. Chiar daca e mai veche, ramane pe lista de lecturi obligatorii pentru cine vrea sa invete marketing;
  • Hegarty on Advertising: Turning intelligence into magic, John Hegarty – cea mai recenta carte citita de mine, plina de povesti, sfaturi si exemple de tinut minte;
  • Cele sase palarii ganditoare, Edward de Bono – despre o metoda de gandire creativa devenita deja celebra;
  • Buyology, Martin Lidstrom – despre comportamentul consumatorului;
  • Perfect Pitch: The Art of Selling Ideas and Winning New Business, Jon Steel – cum sa cuceresti clientul la pitch;
  • Adevar si minciuna in Advertising, Jon Steel;
  • The little blue book of advertising: 52 Small Ideas That Can Make a Big Difference, Steve Lance & Jeff Wolf – o carte cu sfaturi practice despre cum sa faci reclame care functioneaza. Si e la 13 dolari pe amazon.com;
  • Jucing the Orange: How to Turn Creativity into a Powerful Business Advantage, Pat Fallon & Fred Senn;
  • How to Catch the Big Idea: The Strategies of the Top-Creative, Ralf  Langwost & John Hegarty;
  • The Advertisinng Concept Book: Think Now, Design Later, Pete Barry – o carte care te invata sa construiesti campanii, despicand firul in patru si analizand campanii celebre;
  • 2 Kilo of Kessels Kramer, Kessels Kramer – reia cele mai bune creatii ale agentiei cu acelasi nume si drumul ei spre maretie;
  • PR cu buget restrans, Leonard Saffir – o singura persoana mi-a recomandat o carte de PR. Ok, nu am eu prea multi prieteni PR-isti, dar e ciudat 🙂

Concluzia: creativii au recomandat in masa “Hey, Whipple”, in timp ce oamenii de marketing prefera Drayton Bird. Acestea fiind scrise, astept recomandari pentru a completa lista. Care e cartea voastra de comunicare preferata?

PS: Le multumesc colegilor de la Next, celor de la Spada, de la The Institute & Millenium, de la Greenpixel, de la Three, surselor de la IQads si tuturor consultantilor, freelancerilor si prietenilor care au facut aceasta lista posibila 🙂

9 thoughts to “Cele mai bune carti de publicitate”

  1. Preferatele mele sunt the advertising concept book si Oglivy on advertising. Ar fi tare sa o gasesc pe prima sa o cumpar de la noi. Am imprumutat cartea de la Friends acum cateva luni dar n-am reusit sa o duc pana la capat. Prea buna ca sa fie trecuta cu vederea.

    1. Pe mine ma inspira cartea lui Ogilvy. Cand o citeam, imi veneau tot felul de idei. O am in format electronic si daca simt nevoia de ceva fresh, o rasfoiesc oleaca 🙂

      1. Hehe. Am citit cartea recent. Ai putea cumva sa mi-o trimiti si mie. Ca nu o gasesc pe nicaieri in format electronic. Evident daca nu e cumparata de tine. Whipple e cam cea mai tare carte de copywriting dar cam toata lumea o foloseste. A devenit putin overrated.

  2. Pot sa spun care sunt preferate doar printre care am citit si eu si sincer chiar ma gandeam ca ar trebui sa-mi fac un update bibliotecii mele. Deci cartile mele sunt:
    1. Sfarsitul advertisingului asa cum il stim, Armin Brott & Sergio Zyman
    2. Cele sase palarii ganditoare, Edward de Bono
    Si putem include cartile “Purple Cow” si “All marketers are liars” si “Noile reguli de marketing si PR 2.0”

    1. “Cele 6 palarii ganditoare” este si pe lista mea. Mi-a fost recomandata de o persoana in care am mare incredere cand vine vorba de asa ceva 🙂

  3. Cartea lui Kotler Marketing Management e veche in Romania… din cate am vazut ultima traducere e editia a5a. In prezent, lucrarea are 12/13 editii si se publica la fiecare 2 ani. Cine are nervi sa o caute in original sa o faca pt ca e o lucrare fundamentala!
    Lucrarile de mkt traduse in romana, nu sunt neaparat fundamentale, ci bestseller-uri.
    Eu sunt interesata de comunicarea integrata de mkt .. so :

    Marketing Communication – Chris Fill (Prentice Hall)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *