Sunt 7 luni de cand monitorizez saptamanal campaniile din blogosfera. Cand am inceput eram deja si blogger, si cititor, si om de agentie. Vreau, nu vreau, monitorizarea ma obliga sa citesc in jur de 700-800 de articole pe saptamana din reader. Zilnic, inclusiv bloggerii care nu imi plac, inclusiv subiectele pe care altfel nu le-as citi.
Citind aproape tot ce scriu bloggerii inclusi in campanii (dar nu numai ei), in mintea mea s-a conturat o realitate actuala a online-ului. Va las mai jos cu cateva concluzii si astept sa-mi spuneti cu ce sunteti si cu ce nu sunteti de acord:
Online inseamna bloguri si retele sociale
1. Au explodat campaniile si agentiile care fac campanii pe bloguri. Sunt saptamani in care strang enorm de multe link-uri. Sunt multi bloggeri care au saptamanal cateva articole scrise pentru campanii platite sau de PR. Asta demonstreaza fie incredere si rezultate, fie bani bagati cu lopata in lucruri de care nu mai auzim peste cateva saptamani.
2. In agentii, daca se face ceva online, se face si cu bloguri si retele sociale.
3. Apar idei tot mai creative de campanii, care raman si care se vor transforma in studii de caz. Din pacate, ca exemple imi vin acum in minte doar cateva campanii cu buget serios – Redescopera Romania, Obiceiuri sanatoase etc.
Ce trafic ai?
4. Ne furam caciula singuri. Ma refer la bloggerii care mint in legatura cu traficul si la agentiile care mint clientii in legatura cu traficul bloggerilor cu care lucreaza. Din fericire, cine are experienta – chiar si din ipostaza de cititor – poate estima destul de aproape de adevar traficul si influenta unui blogger.
5. Bloggerii se mobilizeza si organizeaza ei insisi campanii. Am avut in ultimul an exemple foarte frumoase de initiative sustinute de blogosfera (majoritatea sociale) – vezi Zolty, Acoustic Bloggers, #construim si altele. Nu zic ca sunt o noutate, dar s-au inmultit si a crescut si numarul celor care se implica, fie si printr-un simplu articol sau prezenta la un eveniment. Admir oamenii care incep cu “Hai sa facem” in loc de “Cineva a facut”.
6. In continuare sunt bloggeri care scriu la doua-trei saptamani dupa eveniment.
8. Sunt unii bloggeri trecuti pe lista neagra a agentiilor. Chiar si A-listeri care uita sa isi indeplineasca datoriile din contract. Dar sunt si agentii pe lista neagra a bloggerilor.
9. Avem exemple de bloggeri si oameni care lucreaza cu retelele sociale care s-au pozitionat foarte bine. Comunica constant despre lucrurile care le plac si sunt top of the mind pe unele aspecte. Andra scrie lung si super documentat; Auras e ala amuza(n)tul; Chinezu e pe modelul heirupistului (elan era cuvantul pe care il cautam) si vine mereu cu ceva nou; versurile piesei aparute azi sunt de ieri pe blogul lui Pandutzu; Radu, Ana si Matilda scriu despre marketing si tehnologie pe intelesul tuturor; Ariel scrie super relaxat si gaseste insighturi misto in orice situatie; cinci din patru lucruri pe care le scrie Toma au ceva fotbal in ele; Cristinei ii place sa scrie prima dupa evenimente si se da peste cap sa gaseasca ceva in plus etc etc.
Minus valoare, minus competitivitate
10. Exista niste mecanisme de autoreglare, niste reguli scrise si nescrise pe care majoritatea bloggerilor pe care ii citesc sustin ca le respecta. Vorbim aici de consecventa, de alegerea de a scrie sau nu dupa evenimente, de a selecta subiectele de pe blog, fie ele din campanii sau nu. Din pacate, sunt respectate mai mult la nivel declarativ. “Cand am o campanie sunt acest blogger profi, cu cititori, subiecte si abordare care se pliaza perfect pe targetul clientului, cu rezultate bune. Cand n-am o campanie, e blogul meu si scriu ce vreau pe el.” Suna cunoscut?
11. Va spun cu regret ca sunt bloggeri pe care nu ii pot citi. Ma uit la titlu si in diagonala, ca sa vad daca e vreo campanie la mijloc si trec mai departe. Vreau doar sa subliniez ca pana si acei bloggeri sunt bagati in campanii mari.
12. Sunt saptamani cand citesc 20 de articole la fel despre un eveniment. Dar daca primul paragraf ma tine in priza si imi ofera o abordare noua, un unghi la care nu ma asteptam, il citesc pana la capat. Nu e neaparat nevoie de informatii noi. Dar ma plictisesc sa citesc aceleasi posturi tip comunicat de presa la toata lumea. Nu mai zic de cazul cand se mai trezesc doi-trei care, dupa ce ca scriu la trei zile distanta fata de restul, scriu si aceleasi chestii, ca si cand n-ar fi citit ce s-a mai publicat.
13. Sunt bloggeri incepatori care scriu mult mai bine decat unii care castiga din asta (si cand zic bine nu ma refer in niciun caz la talent literar). Din pacate, cand vine vorba de campanii, esti blogger bun daca ai rezultate. Nu conteaza ca A-lister-ul cutare a scris o tampenie de 3 randuri, cu un link la final. Rezultatele vin si din volume, iar daca nu ai rezultate, degeaba ai scris un post genial.
14. In continuare sunt bloggeri care scriu mai mult despre campanii decat despre altceva. Clientii cauta totusi o urma de obiectivitate si de autenticitate. Vor sa vada ca banii nu cumpara orice.
15. Comunitatea bloggerilor creste – la fiecare petrecere suntem mai multi, adaug saptamanal in reader 2-3 bloguri nou descoperite.
Ce urmeaza?
Dupa cei 6 ani de blogging serios impliniti, Manafu m-a rugat sa fac si cateva previziuni, nu doar o radiografie a blogosferei asa cum e ea acum. Va spun pe scurt ca sunt cateva lucruri care nu o sa mai tina la nesfarsit. Ma refer la banii dati aiurea pe articole prost scrise, la bloggeri prost alesi si cu rezultate pe care nu le vede nimeni. Si ma mai astept ca bloggerii sa nu se compare numai intre ei, ci si cu alte surse de content bun disponibil online (da, cu aia 2-3 ziaristi misto pe care ii mai avem). Mi-ar placea sa vad mai des initiative, idei, schimbari, proiecte personale si mai rar pareri si rautati gratuite.
Ce ati citit aici sunt niste probleme si niste asteptari personale. Asa sunt eu, imi plac mai mult oamenii care se concentreaza pe fond mai mult decat pe forma si care vor mai mult sa faca decat sa zica. Vom trai si vom vedea.
13. Sunt bloggeri mici care vin cu rezultate mai bune decat unii mari.
N-am trecut toti oamenii de agentie prin dezamagirea aia “uite frate, a scris patru paragrafe, a generat doua comentarii si am platit-o cu 300 euro pentru ca, pana mea, e Xuleasca”?
@David, asa e. De cate ori n-am zis “uite, bai, la asta mic, ce idee misto a scos si cata lume l-a citit”, pe bani mai putini decat bloggerul cu doua comentarii. La inceput ne straduim mai mult, iar asta nu e valabil doar in blogging.
Treaba asta cu profesionalizarea blogosferei se tot discuta de vreo 3 ani. Partea bună este că acum ai la dispoziție mai multe tool-uri prin care te poți promova ca blogger, se face mai mult networking, poți ieși în evidență mai rapid decât acum 3-4 ani. Dacă scrii bine și știi să interacționezi cu ceilalți nu mai ai nevoie de 3 ani pentru a construi un blog cu priză la public și la companii, poți face asta și într-un an.
Nu am înţeles punctul 2 🙂
Acum ar trebui să fie mai greu să minţi în legătură cu traficul, pentru că se reflectă bine în influenţa de pe reţelele sociale.
În plus, ca să adaptăm un proverb, while one is busy lying about his traffic, another one is busy increasing it 🙂
Cât despre previziunile tale, ţi le împărtăşesc aproape în totalitate.
@Monica, crede-ma pe cuvant. Nu vreau sa dau exemple, dar datele de trafic sunt umflate mult, si de agentii, si de bloggeri.
@Monica – poate ca gresesc fundamental, da’ stiu cazuri “celebre” in care traficul nu se reflecta deloc in retelele sociale.
De fiecare data cand citesc ceva comentariul al domnisoarei monica de la spada, dau peste cate o bulibasenie. Eu cred sincer ca de fapt ea le spune ca sa atraga atentia, nu ca nu s-ar pricepe deloc.
Arhi, mulțumim că ne exemplifici incapacitatea de a-ți argumenta vorbele aruncate. În plus, dacă nu ai învățat până acum, numele proprii se scriu cu literă mare. Dacă ai învățat și ai făcut-o doar pentru a-ți exprima niște sentimente negative, îți sugerez să iei o pauză de la scris și să-ți aduni ideile, după care să le exprimi clar.
Am avut deschisa juma de zi fereastra asta pana sa apuc sa citesc 🙂 Multam mult de mentionare! Tre sa scriu si eu despre, ma chinui sa gasesc un unghi care sa nu fi fost deja expus.
@arhi asta a sunat putin ca faza aia cand toti speram ca e campanie cand Ciubotaru a pocnit un copil. Acum na, @Monica nu zic c-o fi cazul aici, chiar n-am idee care e strategia ta 🙂
@Crivat asa e, sunt multe cazuri in care cifrele si indeosebi rezultatele campaniilor sunt mult umflate. Sunt de asemenea cazuri in care lumea nu stie ce anume tre sa masoare/ ce metrice sa urmareasca. (offtopic: de cand n-ai mai scris pe ebucataria eu n-am mai gatit. I blame you!)
Matilda, eu nu am spus nicaieri ca rezultatele campaniilor sunt umflate – ca nu am de unde sa stiu asta.
Eu am spus ca sunt multe cazuri in care traficul unui blogger nu se reflecta deloc corect in twitter si fb. oameni cu mii de urmaritori pe twitter, sau pe fb, dar cu 20 de unici pe blog. Sau invers.
@andrei Corect, aia cu campaniile e o completare de-a mea.
@Carmen: multumesc de mentiune in primul rand si felicitari din nou pentru efortul cu campaniile saptamanale, citesc cu placere acel post.
E de altfel singurul motiv pentru are intru pe refresh.ro (GLUMESC, Costin!) 😛
Referitor la trafic, se poate valida foarte simplu dand acces anumitor persoane in Analytics. Faci cate un cont de utilizator fiecarei agentii si gata, onestitate completa.
Eu am ceva trafic, dar pe retele sociale nu am mare influenta, le folosesc in alte scopuri momentan.
@Radu, metode transparente pentru trafic exista, dar nu prea exista interes pentru a le folosi. Asta ca sa fiu cat de cat politically correct.
Eu am dat accces cui a cerut. Sunt constient ca daca pacalesc pe cineva, dau teapa doar o data si nu asta ma intereseaza.
Cum era întrebarea aia – Câți utilizatori ai? Și răspunsul – Câți vrei să am?!?
On-topic – și eu am dat acces în G Analytics cui a cerut pentru a vedea traficul. Oricum, nu contează doar traficul, ci mai ales influența, cum poți determina niște oameni să facă ceva sau să reacționeze la cuvintele tale.
Dă-mi voie să citez din tine pe blog la mine, când voi vorbi despre atuurile și dezavantajele blogging-ului pentru artiști.
felicitari pentru articol, multumiri si admiratie pentru rabdarea de a citi atat de multe bloguri in fiecare saptamana – eu, admit onest, nu am rabdarea asta!
e foarte bine ca ai strans toate informatiile astea intr’un post, sa fie, pentru cine vrea sa afle si sa stie!
Am stat si eu si am monitorizat in ultimele luni blogosfera. Asta pentru ca desi Manafu a declarat campania pentru Bibi (recunosc ca a facut-o intr-o discutie 121 cu mine) ca fiind una din cele mai mari campanii facute vreodata in online-ul romanesc, ea este complet ignorata de cei care declara ca monitorizeaza tot ce misca. Atunci unde e problema? Pentru ca mie ca initiatoare, imi este foarte clar ca nu numai ca a fost una din cele mai mari (telul a fost sa strangem 600000 de lei, am strans to date 729000 de lei si 59747 de euro) dar a acaparat pana la final toate mediile posibile, inclusiv cele clasice, plecand din blogosfera si din facebook. Beat this if you can 🙂
Mi-e ca sunteti atat de concentrati pe ce se face in online-ul de varf, ca ignorati ce este o idee mai jos. Si e pacat zau.
@Bogdana, tin minte campania pentru Bibi si ma bucur ca a iesit bine. N-am mentionat-o la timpul potrivit pentru ca au existat niste discutii pe marginea ei si m-au indus un pic in eroare. Oricum, e valabila adresa campaniilesaptamanii@gmail.com, iar daca vrei sa fii sigura ca nu omit vreo campanie pe viitor, poti sa-mi trimiti linkurile catre articole. Online-ul nu este numai despre varf, despre campanii platite. Din contra, in articolul de dupa sarbatori cred ca au fost mai mult campanii sociale decat platite.
@ruxa, mersi mult. Si ma bazez pe feedback-ul tau si de acum incolo, ca imi e mai usor cu ajutorul vostru, al bloggerilor care fac campanii.
@marius, intr-adevar, te poti promova mai usor acum, dar s-au inmultit si blogurile. Sunt convinsa ca ideile astea au mai fost discutate din toate punctele de vedere posibile, dar problemele inca exista.
@Florin, go ahead.
dai si raspunsuri la ‘commenturi’?
daca da, spune-mi si mie te rog ce vrei sa zici prin ‘esti blogger bun daca ai rezultate’. cum masori rezultatele?
si poti sa ne spui daca traiesti din blogging full time? iti platesti facturile si restul din ce scrii pe blog? merci
@Romulus, discutia despre rezultate s-a purtat de multe ori pe bloguri mai specializate decat al meu, dar am sa-ti raspund. Rezultatele depind de obiectivele campaniei, de ex articole si interactiuni generate, reach, vanzari, aprecieri pozitive etc. Din blogging full time poti trai, dar e ceva de munca pana acolo 🙂 Nu e cazul meu inca si, oricum, nu pentru bani m-am apucat sa scriu pe blog. Pana acum nu mi-am platit nicio factura din scrisul pe blog, dar am avut multe alte beneficii indirecte, personale si profesionale.
Hmm, nu stiu care au fost discutiile pe marginea campaniei, si daca presupunand ca au fost (ca mizeriile nu le bag la socoteala), care era relevanta acestora?
Anyway, lectii pot fi trase multe din aceasta campanie, si macar si pentru asta si ar fi meritat mentiunea ei.
Stima si respect pentru faptul ca reusesti si doresti sa continui campaniile saptamanii. Cred ca in perioada urmatoare, o data cu venirea primaverii, bloggeri iti vor dat tot mai mult de lucru.
cine are 6 ani de blogging ?
@Piticu, sase ani de blogosfera, sase ani de blogging serios pentru manafu si altii din garda veche. 🙂 Sa traiti!
Tocmai am învăţat ceva nou: “discutie 121”. E bine.
Foarte bun articolul. Iar cu punctul 8 sunt perfect de-acord. Incep sa ma gandesc si eu sa incep o lista neagra a agentiilor, deocamdata cu o prima agentie, care se afla pe lista neagra a multora. 🙂
Da, Bogdan, imi cer scuze pentru exprimare, ai dreptate. Comentariul a fost scris de pe telefon, dar asa este puteam sa scriu altfel. Nu imi este nici scarba de limba romana, nici nu cred ca am mutilat-o in vreun fel. Ma bucur ca ti-am dat un subiect de discutie
Bogdana, mă bucur că te bucuri. Altfel, da, nici eu nu cred că ai mutilat-o. Mulţi dintre noi aşa am găsit-o, o mutilaseră alţii înainte.