Inventivitate, solidaritate si sabotaj à la Tulcea

Noi, tulcenii, suntem o gasca de amarati. Stam in coltul tarii, izolati de ape si de-abia ne deplasam dintr-un loc in altul. Avem o gara mare si frumoasa, unde vin fix doua trenuri pe zi de la Capitala si tot atatea pleaca.

La capitolul transport (din)spre Bucuresti, in afara de cele doua trenuri, oferta cuprinde si microbuze.

Microbuzele sunt special create pentru pasagerii iubitori de miros de sarmale, carora le place de fie tratati precum sardinele in niste cutii incomode, pe roti. Se adreseaza unui public-tinta instarit, pentru ca un bilet dus costa 75 de lei, deci un drum retur te scapa de 150 de lei lejer. Asta in conditiile in care Tulcea nu-i vreun mare oras industrial, iar salariile sunt de doi lei.

Pe scurt, daca nu ai descoperit inca teleportarea, nu ai cum sa ajungi de la Bucuresti la Tulcea sau invers decat cu masina, cu cele doua trenuri sau cu maxi-taxi-urile mizere si scumpe. Problema reala este ca exista o singura firma de microbuze care are monopol* pe transportul intre cele doua orase: Augustina.

Orice tulcean neposesor de masina proprie se inverzeste cand aude numele asta. Pentru ca, inevitabil, te gandesti la toate biletele la suprapret pe care le-ai cumparat de la ei cand n-ai avut alternativa si la toate excursiile in strainatate in care ai fi putut sa mergi de banii aia.

Nevoia te invata

Din fericire, tulcenii sunt inventivi si saritori. Nu degeaba se spune ca nevoia invata si solidarizeaza. De ceva timp, pe Facebook a aparut un grup al autostopistilor Tulceni. Cine are drum din Bucuresti spre Tulcea sau invers si are locuri in masina, anunta pe grupul autostopistilor. Cine n-are cu ce merge acasa sau cu ce sa se intoarca in Capitala, intreaba pe grup daca mai sunt soferi cu loc in masini. Uneori se anunta si drumuri spre si dinspre Constanta. Uite asa se practica, in etapa tulceana, un concept ecologic si economic prea putin popular in tara noastra: carpooling.

Eu sunt pe grup de vreo trei saptamani, timp in care numarul membrilor a ajuns de la vreo 200 la aproape 800. Si creste, pentru ca in fiecare zi sunt adaugati alti tulceni care vor sa saboteze Augustina.

“Era mai bine inainte”

Ca sa intelegeti mai bine atitudinea fata de firma monopolista, trebuie sa stiti ca acum cativa ani a mai aparut o companie care facea drumuri Tulcea-Bucuresti si retur. Avea autocare mari, cu LCD-uri la fiecare rand de scaune, cu aer conditionat, spatiu pentru picioare si un sofer cu simtul umorului care servea pe toata lumea cu cafea inainte de a porni la drum.

In timp ce Augustina vindea biletul dus cu vreo 60-65 de lei, la firma noua plateai 40 de lei pe un bilet intreg si 70 de lei in total daca luai bilet dus-intors. Ba, din cate tin minte, aveau si o reducere pentru elevi, studenti si pensionari. Din pacate, aveau doar doua curse pe zi: una Tulcea-Bucuresti si cealalta retur. Dar faceai un efort si iti programai drumul.

Ce mai, tot tulceanul mergea cu autocarele de lux la Bucuresti. Prea ne invataseram cu binele. Asta pana cand Augustina, cu microbuze din doua in doua ore, de dimineata pana seara, a redus pretul biletelor la cursele aflate la aceeasi ora cu ale concurentei pana la 35 de lei. Doar cursele aflate la aceeasi ora. Restul au ramas la 60 de lei. Cum spuneam mai sus, Tulcea nu e un oras bogat. Au fost multi care au preferat sa mearga cu varianta mai comoda si mai de bun simt, chiar daca dadeau 40 de lei. Dar probabil si mai multi au ales pretul.

Gurile rele zic chiar ca ar fi existat niste interventii din partea Augustina pe la autoritatile locale ca sa fie suspendata autorizatia concurentei. Nu stiu daca e adevarat. Stiu doar ca a fost suspendata si ca minunea s-a evaporat in scurt timp.

Un experiment social

Grupul autostopistilor a fost creat in decembrie 2011 de Vlad, un tulcean satul sa aleaga intre CFR si Augustina. Pe atunci erau doar el si prietenii lui in grup, asa ca nu a gasit masina cu care sa mearga acasa de Craciun. Azi, grupul are peste 780 de membri si numarul creste de la ora la ora.

“Pentru mine, grupul a devenit un experiment social si intr-un fel il vad ca o demonstratie vie ca nu trebuie decat putin efort pentru a schimba ceva cat de mic pentru alti oameni. In cazul meu, nu mi-a luat decat un minut sa creez grupul si meritul il au cei care si-au adaugat prietenii”, spune Vlad.

Asa cum spune si Vlad, ideea nu e noua si se practica in alte tari, dar pentru Tulcea, el a facut primul pas. Si chiar crede ca exemplul poate trezi spiritul civic din oameni.

* – Nu-i chiar monopol. In afara de Augustina mai exista o firma fantoma, cu bilete putin mai ieftine, dar microbuze la fel de infecte. Are doua curse pe zi, una din Tulcea, pe la 4 dimineata, si una din Bucuresti, pe la 3 dupa-amiaza. Si deviaza drumul prin Braila.

24 thoughts to “Inventivitate, solidaritate si sabotaj à la Tulcea”

    1. @Teodora, intr-adevar, nu sunt chiar fantoma. Dar conditiile de transport sunt aceleasi sau chiar mai rele. Am mers o data cu ei si au pus inclusiv scaunele mici pe intervalul dintre banchete, ca sa mai incapa lume.

      Mirosea urat, ne zgaltaia ca pe cartofi si soferul ne-a intrebat respectuos “auziti, sper ca nu-i vreunul care are arici la un leu, ca tre’ sa dam bani la bac”.

  1. Un vechi şi foarte bun prieten de-al meu e din Tulcea. Am văzut microbuzele Augustina, sunt horror.

    În facultate, era o provocare pentru el de fiecare dată când pleca acasă, iar de prin 2008 n-a mai rezistat şi şi-a cumpărat maşină. Când are locuri libere, obişnuieşte să ia mereu persoane cu el. Nu cred că ştie de grup, o să-i spun. 🙂

  2. Îmi place ce ai scris şi că ai scris despre asta. Totuşi, nu sunt de acord sub nicio formă cu prima propoziţie. Cred că şi eu şi tu ştim atât de mulţi oameni de acolo sau plecaţi de acolo care sunt deosebit de valoroşi, inteligenţi, realizaţi, încât sper să fie doar un şablon jurnalistic şi nu o convingere a ta.

  3. Ba e monopol. Firma cealalta nu deviaza de nebuna prin Braila, ci pentru ca doar Augustina are drept de la autoritati pe traseul direct.

  4. pff , e ok ca s-a dezmortit lumea sa mearga cu “ocazia” .. sunt un adept al acestei practici de mic de copil ( cand mergeam cu echipa de fotbal preferata prin tara in lung si in lat ori cu ocazie ori cu trenul ) e o intiativa buna pe care o salut si ma bucura nespus ca a prins atat de bine . ba dum tss.

  5. Am mai scris si in alta parte, biletul la sageata, cu reducere de 50% pt studenti este de 33 lei, deci de 2 ori mai putin …. Problema e ca in perioada vacantelor, sarbatorilor, etc., una din firmele de transport mai sus numite… merge cu “darul”pe la Cfr Tulcea, ca sa “anuleze” cursele pe tren si sa faca ei bani frumosi…. Si studentul, in loc sa dea 33 lei, plateste 75 . Mi se face sila! Pe vremea cand eram eu studenta…macar pretul la microbuz nu era dublu fata de biletul pe tren.

  6. ar trebui semnata si un memoriu prin care autoritatile sa explice de ce acest monopol trans[partinic, pentru ca se intinde pe multi ani si mai multe partide….deci motivul este clar, banul.

  7. o idee nemaipomenita, si eu merg spre Bucuresti cu masina cam o data pe luna si mi-ar prinde bine sa reduc din costuri.

    Tarifele la autobuze sunt asa de mari probabil petru ca nu exista concurenta .
    In tara asta ”europeana” daca dai spaga cui trebuie nu ai nici oproblema cu concurenta.

  8. Nu pot decat sa ma bucur la o asemenea initiativa. 3 ani am facut autostop pe ruta Sibiu-Bucuresti si retur si nu am stat la ocazie mai mult de 30min. Mi s-a intamplat sa astept 3 ore la iesirea pe autostrada spre Constanta sa ma ia cineva si intr-un final sa fiu nevoit sa dorm la niste prieteni.
    Chiar daca nu am FB, voi polulariza boicotarea firmei Augustina cum pot.

  9. @Theea, am mai auzit chestia asta la cineva. Dar deocamdata e o presupunere. O coincidenta care se repeta. Cam mare coincidenta, ce-i drept.

    @agpdan, intr-adevar, e mult 75 de lei pana la Tulcea. Spre exemplu, e 65 de lei biletul de autocar Bucuresti-Chisinau.

    @Otty, asa-zisul boicot e un obiectiv secundar. Pana la urma, cred ca toata lumea de pe grup isi doreste sa ajunga la Tulcea mai repede, mai ieftin si fara sa fie inghesuit intre bagaje.

  10. @ pt soarecele ce a rost doar seminte si pun pariu ca nu stie sa scrie o propozitie in limba romana fara sa faca greseli ingrozitoare de ortografie (verificat) cand ai fost tu mic si mergeai cu echipa favorita mai ?? Cand o ardeai tu pe manele ca cocalaru’ ?? , sper macar ca ai invatat sa te semnezi si sa ti scrii numele corect

  11. eu una am boicotat pt prima data augustina anul asta cand am vazut la autogara pretul de la cdi pt studenti,si sincer nu-i chiar asa rau,aeru conditionat era mult mai bun ca la augustina chiar mergea sa stai si-n bluza,iar pentru cei carora le place sa se holbeze pe geam pe parcursul traseului e interesant cam o ora jumate drumul(bine eu una sunt studenta la geografie si probabil nu toti baga de seama frumusetea unor muntisori mici ca macinul,si da recunosc dupa ce treci cu bacul ti se lungesc urechile pana in bucuresti ca nu mai e nimic interesant dar merge un pui de somn)

    1. Da din pacate nimic nu sa schimbat, continuam in anul 2015 sa depindem de Augustina. Oare se va schimba ceva ?Nu avem voie sa rezervam bilete (cu o saptamana inainte ,o luna ).Probabil va trebui sa asteptam inca 50 ani ” poate nu va exista coruptia”.

  12. nu stiu cum sa iau legatura cu,grupul,eu am trei locuri in masina propie pt. bucuresti tulcea eventual si retur,pecarea vineri sau simbata in functie de cerere,data 18,19 aprilie si intoarcerea 22,23.nr. tl.0723941120,cu multumiri

  13. Sper ca prin intermediul acestui articol, foarte util, sa pot prezenta si site-ul http://www.pasager.cool/

    Carmen, foarte frumos articolul. Felicitari!

    In mod ironic desi recomand un site de car sharing si eu trebuie sa ajung joi la Tulcea cu… Augustina din Bucuresti! Intreb utilizatorii ce pot alege dintr CDI vs Augustina.

    Multumesc

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *