Ce vrea clientul

swingE veche gluma din desen, dar e actuală. Zilele astea mă tot conving că oameni care ar putea da lumea peste cap – freelanceri sau agenţii – aud jumătate, înţeleg un sfert şi execută 10% din ce vrea clientul.

În ultimii 6 ani am fost de toate părţile baricadei până am ajuns la zgârcitul şi nenorocitul de client (glumesc, e cel mai tare job din viata mea 🙂 ). Iar dacă vorbim despre cum va evolua industria de PR, aş vrea să reiau câteva idei care ar putea ajuta agenţiile, clienţii şi bloggerii să vorbească aceeaşi limbă.

Ce vrea clientul?

Să ştie unde se duc banii, înainte să se ducă. Dacă vorbim de o campanie pe bloguri şi clientul are bani de dat pe awareness, poate n-o să te streseze cu obiectivele. Dar dacă are alte obiective, gândeşte-te dacă ai şanse reale să îl ajuţi. Sunt curioasă câţi bloggeri fac rapoarte pentru client sau agenţie după terminarea unei campanii, în care să îi arate ce interacţiuni şi ce rezultate au avut articolele de pe blog şi eventualele postări pe reţele sociale.

Dă-mi ceva nou, chiar dacă sunt client vechi. La fel cum procedăm cu oamenii pe care îi cunoaştem, avem tendinţa să băgăm clienţii în nişte categorii de la început – ăsta nu are buget, celălalt ţi-a refuzat deja trei propuneri. Dar dacă şi tu, persoana sau agenţia care îşi propune să îl scoată din inerţie, lucrezi în acelaşi stil, vei obţine aceleaşi soluţii şi aceleaşi rezultate. Nici clienţii nu-s uşor de convins să facă schimbări, dar dacă crezi în ideile tale, insistă. Ajunge să-i convingi o dată.

Vino tu la mine. Oferi consultanţă? Ai un barter pentru servicii intermitente? Nu aştepta să te sune clientul o dată la trei luni, când verifică plăţile. Şi nici nu-l încălzi lunar cu nişte idei care n-or să se concretizeze niciodată. Cred că cea mai productivă metodă e să stabileşti cu el o anumită frecvenţă a întâlnirilor, iar ce discutaţi să nu rămână doar propuneri pe agendă. Ţine-te tu de capul lui până vă urniţi. O să-ţi mulţumească.

Vreau să văd că îţi pasă. Şi eu am avut uneori impresia că îmi pasă mai mult de brandul pentru care lucrez decât îi pasă clientului. M-am înşelat şi abia acum îmi dau seama. Dacă relaţia dintre agenţie şi brand se bazează pe poveşti, cea dintre client şi brand se bazează pe cifre. Şi degeaba convingi un client să lucreze cu tine trei luni. Dacă trage linie, nu e mulţumit şi pleacă, ai pierdut de patru ori – banii, încrederea, ocazia de a face ceva memorabil cu ei şi efortul pe care l-ai depus ca să-l câştigi de client.

Mai mic = mai curajos. Când eşti client mic, fug toţi de tine ca de tămâie. Dar aici ai de ales – clientul pompos, care odată cu factura îţi transmite şi direcţia de comunicare venită de la conducerea din afară sau clientul care o să-ţi stoarcă creierii până îi scoţi aur din piatră seacă şi care e dispus să rişte.

Sunt doar câteva dintre impresiile mele din perioada asta şi nu trebuie să mă credeţi pe cuvânt. Sunt oameni cu mai multă experienţa care pot să vă povestească ce vor clienţii şi ce poate să ofere industria de comunicare acum. Merită să-i vedeţi pe 25 şi 26 aprilie la PR Forum şi PR Academy, unde vor vorbi despre tendinţe şi vor ţine seminarii cu exemple din bucătăria proprie.

Clienţii voştri ce-şi doresc?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *