Vrei să organizezi o promoţie sau o campanie BTL cu hostesse şi/sau promoteri? Dacă ai timp şi buget, poţi apela la o agenţie specializată. Dacă vrei să te mişti mai repede şi să te ocupi personal, am câteva observaţii şi sugestii pe care le-am notat după două astfel de campanii pentru RCA Ieftin şi care te pot ajuta. Poate unele sunt evidente, dar mie sigur mi-ar fi prins bine să le ştiu de la început 🙂
În primul rând, este nevoie de organizare foarte bună şi fiecare pas trebuie calculat bine dinainte – cum se va face plata? Cash sau prin transfer? Ce fel de contracte pregăteşti? Trebuie să îşi lase datele din buletin? Ce faci dacă una dintre hostesse nu are buletinul la ea? Ai nevoie de un fotograf pentru o şedinţă foto cu promoterii? Ce fel de costumaţii îţi trebuie şi pe ce mărimi?
În unele oraşe (ştiu sigur de Constanţa şi Ploieşti), pe lângă aprobări, e nevoie şi de plata unor taxe către Primărie. Care e data limită până la care trebuie să stabileşti detaliile campaniei astfel încât să obţii aprobarea la timp şi să nu întârzii startul?
Ai nevoie de 10 promoteri? Cheamă cel puţin 50 la interviu ca să vină 15-20. Prima dată am chemat 56 de persoane la interviu şi au venit … 14. Ca să te asiguri că ai de unde alege, poţi publica anunţul pe un site de joburi şi pe grupurile specializate de hostesse şi promoteri de pe Facebook (cum e acesta). Am avut cele mai bune rezultate atunci când am dat toate detaliile de la început – durată, ce presupune jobul, salariu, zona de desfăşurare etc. Elimini confuziile şi timpul de răspuns la întrebări.
Un interviu comun e mai rapid şi mai eficient – transmiţi o singură dată detaliile, pentru toată lumea, iar în 30 de minute poate fi gata. Poţi introduce şi un test care te va ajuta să identifici persoanele cu care vrei să lucrezi şi, de asemenea, să le obţii datele personale şi de contact.
Dacă cineva îţi spune că nu poate ajunge la interviu, dar îşi doreşte să facă parte din echipă, găseşte o soluţie şi dă-i o şansă. De fiecare dată când am făcut asta, am descoperit persoane foarte serioase şi implicate. La polul opus se află cunoştinţele şi prieteniile, pe care ar fi mai bine să nu te bazezi. Keep it profi.
Ca observaţie personală, am lucrat mai bine cu promoterii din provincie. Poate şi pentru că joburile sunt mai puţine acolo, iar noi ofeream salariu de Bucureşti.
Organizatorii de promoţii au reputaţie proastă. Aproape toţi promoterii cu care am lucrat au avut situaţii în care nu şi-au primit banii. Câştigi încredere dacă stabileşti de la început cum se face plata, când şi în ce condiţii. Şi să fie aceleaşi condiţii pentru toată lumea, chiar dacă unii vor dori plata zilnic şi alţii vor vrea toată suma la final.
Există şi minusuri atunci când lucrezi cu persoane foarte tinere. Pe mine m-a ajutat mult un început un regulament de campanie (care să includă eventuale penalizări) în care am luat în calcul întârzieri, absenţe nemotivate, nereturnarea costumaţiei etc.
Un pic de flexibilitate nu strică. Atunci când alegi perimetrul de desfăşurare a campaniei, solicită aprobare pentru mai multe variante. E posibil să descoperi pe parcurs că zona aleasă iniţial nu e cea mai bună. Materialele publicitare se pot deteriora, poţi fi forţat să schimbi programul de lucru din cauza unor factori externi (vreme sau alte probleme) sau se poate întâmpla ca, după două zile de promoţie, să măsori şi să constaţi că nu e deloc eficientă. E bine să ai planurile B, C şi D.
Nu uita să fii corect şi recunoscător. Până la urmă, fără promoteri nu ar exista promoţia şi, pe lângă un salariu decent şi un program acceptabil, ei merită atenţia şi încurajările tale. Ca pe oricine, îi motivezi foarte mult dacă le arăţi partea distractivă şi utilă a jobului şi dacă îi ţii la curent cu rezultatele campaniei. Deşi la început am crezut că nu sunt interesate, când le-am spus fetelor despre rezultatele bune pe care le-au avut campaniile, s-a lăsat cu aplauze şi cu mai multă energie.
Ca orice altceva, it gets better. După ce te loveşti de aspecte la care nici măcar nu te gîndeai, a doua sau a treia oară le rezolvi fără probleme.
Aţi organizat vreodată promoţii de la zero? Au avut rezultate? Cu ce situaţii v-aţi confruntat?