Zvizdan, în traducere englezească The High Sun, este cel mai recent film al regizorului croat Dalibor Matanic. L-am văzut la Cinema Studio, în cadrul Les Films de Cannes a Bucharest, într-o sală în care s-a plâns pe ascuns și s-a râs în hohote.
Simbolistica e năucitoare încă de la început, prin paralelele pe care le face regizorul. Trei povești de dragoste la distanță de 10 ani una de alta, începând cu 1991, descriu ce rămâne din viață, planuri și dragoste după ce trec ura etnică și războiul. Personajele principale sunt jucate de aceiași actori, în același loc, petrecute pe fondul conflictului croato-sârb și al rănilor lăsate de război în oameni și în țările lor.
Totul se petrece la granița sârbo-croată dintre două sate tipic balcanice, unde fiecare are propria înțelegere a războiului. În esență, mesajul e că celălalt – ieri frate – azi e dușman. Asta e o piedică în calea iubirii adolescentine, a prieteniei și, într-un final, a vieții.
În sunetul focurilor de armă și sub ruinele fostelor case, iubirea e interzisă pentru cele trei perechi de îndrăgostiți. În calea lor stau părinții care se tem de dușmanii vecini, frații care pleacă la război și durerea rămasă în urma lor.
Ce m-a marcat cel mai mult a fost sentimentul de neputință. Prima parte a filmului se termină dramatic, cu o crimă aparent banală, pe jumătate din greșeală. Gândul că ura etnică a devenit motiv pentru crime de-a dreptul prostești, inutile și fără sens, e șocant.
Partea a treia a filmului, care se petrece după conflict, e de o tristețe accentuată de sentimentele înnăbușite în durerea cu care oamenii își reiau viața de unde au lăsat-o. Dar ei se întorc, își repară casele bombardate cu meșteri de peste graniță, iar atracția și sexul, ca acte necesare de refulare, sunt semne că lumea ar putea fi gata în curând și pentru iubire.
The High Sun a luat Premiul Juriului Un Certain Regard la Festival de Cannes. Vă recomand călduros să îl vedeți atunci când aveți ocazia, este un film cu poveste și realizare excelente, care dovedește talentul cinematografiei europene. Filmul nu rulează acum în cinema, iar proiecțiile Les Films de Cannes a Bucharest au fost sold-out. Mulțumesc BMW, mașina oficială a festivalului, pentru invitație și pentru transportul VIP în stil #BMWxCannes.